Ne Satın Aldığınıza Dikkat Edin!

Hasan Erkılıç

Uzun Dönem Araç Kiralamaya Karar Verdiniz ve...

Bu iki araca aynı diyorsanız yazımızı mutlaka okumalısınız 😊

Müşterilerimizi sıklıkla bilgilendirmeye çalıştığımız en temel konu neyi satın aldıklarının farkında olmaları. Pek çok kişi sadece araç kiraladığını düşünse de aslında bir finansal kolaylık ve hizmetler bütünü satın alıyorsunuz ve kiralama süreniz boyunca bunlar çok çok önemli ve bazen canınıza sıkan şeyler olacak. Bu nedenle aldığınız tekliflerin içeriklerini ve sözleşme şartlarını çok iyi bilerek bir tercih yapıyor olmalısınız.

Büyük kurumsal yapılar hariç, küçük işletmeler ve şahıslar genelde ilgilendikleri araçları farklı firmalardan teklif toplayarak basit bir tabloda yan yana getirip bir karar vermeye çalışıyor.

 

Vade ve KM

 Firma 1

Firma 2

Firma 3

Firma 4

Firma 5

X Marka Araç

24 ay x 10.000km

25.000₺

25.500₺

27.000₺

24.000₺

28.000₺

Y Marka Araç

24 ay x 10.000km

36.000₺

36.500₺

37.000₺

35.000₺

38.000₺

Özetle ifade etmek gerekirse aynı aracı en uygun fiyata hangi şirketin sağlıyor olacağına bakılıyor. Yukarıda ifade ettiğimiz gibi her şeyi birebir aynı olan araca bakıyoruz düşüncesi baskın geliyor.

Hadi bunu farklı bir bakış açısı ile ele alalım;

Araç kiralarken uzun süreli (12-24-36-48 Aylık) hizmet sözleşmesi imzaladığınızdan sözleşme başladıktan sonra biz memnun kalmadık veya bu düşündüğümüzden çok daha pahalıya geldi diyerek sözleşmeyi sonlandıramadığınız için sözleşme süresince aracı belirtilen şartlarda kullanmaya devam etmek zorundasınız.

Bu konuda mağduriyet yaşamış pek çok işletme veya kişi, sürecin başında uygun fiyata kiralama yaptığını düşünürken, sözleşme süresi boyunca katlanmak zorunda olduğu ekstra maliyetleri, kendi iş süreçlerine olumsuz yansımasını ve bunun getirdiği finansal yükü de göğüslemek zorunda kalıyor.

Peki ne yapmalı ?

Öncelikle farklı teklifler aldığınız bu şirketlerin hangi noktalarda ayrıştığına çok iyi bakmanız ve kendi kullanım alışkanlıklarınızı iyi analiz etmeniz gerekiyor.

Unutmamanız gereken nokta; siz ne kadar iyi araç kullanırsanız kullanın 20 senelik verilerimiz bize uzun dönem kiralanan her aracın yılda en az 1,5 kere hasar aldığı, kazaya karıştığı vb. istenmeyen durumlar yaşadığını gösteriyor. Sözleşmeniz boyunca pek çok kere bakım, onarım, lastik, arıza vb. durumlarla servis ziyaretleriniz olacak veya onarım süresi boyunca aracınız serviste kalacak. Sözleşmeniz ile bu vb. pek çok hizmeti de satın aldığınızı bilmelisiniz.

Bu kapsamda nelere dikkat etmeli;

Esnek Ödeme Yöntemleri

Çalışacağınız firma hayatınızı kolaylaştıracak ve nakit akışınızı daha rahat yönetmenizi sağlayacak size özel ödeme alternatifleri sunabiliyor mu ? Eşit Taksitli, Peşinatlı, 3 ve 6 Ay’da 1 ödemeli, tamamı peşin, yıllık ödemeli vb.

Beyan Limiti

Beyan kullanıcının resmi kolluk kuvvetleri ya da kaza tespit tutanağı olmaksızın resmi olmayan tek taraflı yazdığı evraktır. Bu tarz durumlar için çalışacağınız firmada bir tutar veya işlem limiti var mı ? Böyle bir tutar veya işlem limiti varsa geçmiş kullanım alışkanlıklarınıza ve verilerinize iyi bakmanızı öneririz. Bu limitleri aşan tutarlar kira rakamına ek olarak size fatura edilecektir.

Muafiyetli Sigorta

Size sunulan sigorta hizmetlerinde herhangi bir muafiyet var mı?  Muafiyet, gerçekleşen hasarın belli bir miktar veya oranının size fatura edilmesi anlamına gelecektir. Bu durum hiç ummadığınız faturalar ile karşılaşmanıza neden olabilir.

Araç Teslimi ve İadesi

Zamanın nakit olduğu bir dönemdeyiz. 1 aracın teslim alınma ve iade süresinin karşılığı firmanız için nakit olabilir. Biri ilgili aracı almaya gidecek ve yarım gün veya daha fazlasını mevcut aracın iadesi ve yeni aracın teslimine ayıracak.

Ihtiyari mali Mesuliyet Sigortası (IMM)

İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası; araç sahibinin üçüncü kişilere verdiği maddi zararın, trafik sigortası teminatları kapsamında karşılanmasının ardından kalan kısmı (maddi ve manevi) güvence altına alan bir sigortadır.

Örnek vermek gerekirse 2024 Yılı için Maddi hasarlarda araç başı 200.000₺, Kaza başı 400.000₺ ya kadar olan hasarı öder. Sizin yaşadığınız kazanın tutarı bu limitlerin üzerinde kalırsa IMM sigortası devreye girer. Eğer yeterli limitte bir IMM sigortanız yoksa, bu öngörmediğiiz bir fatura olarak karşınıza çıkacaktır.

IMM’ye ek olarak Ferdi Kaza ve Excess sigortaları da aynı şekilde dikkat edilmesi gereken unsurlardır. Bu teminatları mutlaka öğrenmelisiniz. Küçük tutarlar karşılığında buradaki limitleri yükseltmek de çok işinize yarayacaktır.

İkame Araç

Sözleşmenizde kaza yapmanız durumunda size sunulan bir araç çözümü var mı ? Bu ne kadar hızlı tedarik edebiliyorlar.

Unutmayın ki siz ne kadar iyi araç kullanırsanız kullanın 20 senelik verimiz bize kiradaki her aracın yılda en az 1,5 kez servise girdiği ve hasar başına en az 8 gün serviste kaldığını söylüyor.

Araçsız kaldığınız her gün, işiniz ile ilgili gelir kaybını da beraberinde getirecektir.

Hasar, Bakım ve Lastik Servisleri

En öncelikli olarak kiraladığınız araç sizin ve çalışanlarınızın can güvenliği için önemli bu nedenle hangi servislerde işlem yapıldığı, hangi standartlara göre denetlendiği oldukça önemli bir başlık. Bu nedenle asıl işi bu olan ve uzun yıllardır bu alanda uzmanlaşmış kurumsal firmalar ile çalışmak hayatınızı kolaylaştıracaktır.

Ek Ürünler

Dediğimiz gibi kiralama sözleşmesi uzun süreli bir sözleşme (12-24-36-48 Ay). Bu süreç boyunca ortaya çıkabilecek anlık  ihtiyaçlarınıza karşı kiralama şirketinin size sunduğu hayatı kolaylaştıracak ürünler var mı ?

Bunların bir kısmı sizi geçmişte tecrübe ettiğiniz kötü finansal durumlardan kurtarabilir veya hayatınızı kolaylaştırabilir.

- Kullanıcı hatalarına bağlı sorunları güvence altına alan çözümleri var mı ?

- Çeşitli sebeplerle araçlara SSK lı çalışanlarınız dışında ek kullanıcı tanımlayabiliyor musunuz ?

- Teslim, İade, Bakım, lastik değişimi vb. durumlarda size zaman kazandıracak ve hayatınızı kolaylaştıracak şekilde vale ile çözüm üretilebiliyor mu ?

- Yakıt Yönetimi ile ilgili çözümleri var mı ? Bu da size kolaylık yanında finansal fayda sağlayacaktır.

- Sözleşme sonunda aracınızı iade ettiğinizde öngörülmeyen faturaları güvence altına alan çözümleri var mı?

- HGS Yönetimi yapılıyor mu ?

- Profesyonel hizmet veren ve kolaylıkla ulaşabileceğiniz danışman ve müşteri hizmetleri var mı ? İhtiyaç duyduğunuzda kurumsal bir yer ile çalışmıyorsanız emin olun en zorlanacağınız nokta olacaktır.

- Taleplerinizi çok hızlı bir şekilde online olarak gerçekleştirebileceğiniz, fatura ve carinizi takip edebileceğiniz mobil ve web uygulamaları mevcut mu ?

- Aracınızı öngördüğünüzden daha düşük KM ile iade ederseniz, eksik KM için Tutar iadesi yapabiliyor mu ?

Tüm bunlara ek olarak KM Aşım tutarları, araçların model yılları ve donanımları vb. pek çok başlık araç kiralama sürecinizde dikkatle ele almanız gereken başlıklar olarak ifade edilebilir.

Unutmayınız ki; Uzun dönemli bir sözleşme yapıyorsunuz ve sözleşme başladıktan sonra yaşayacağınız olumsuzlukların telafisi mümkün olamıyor.

Neyi satın aldığınızı baştan iyi bilmeniz çok önemli, sadece kiralama fiyatına bakarak en uygunu seçmek, sizi en pahalı sonuca götürmeye sebep olabilir.